تعمیرکار آسانسور
بزرگترین مرکز فروش ریل آسانسور
جولای 23, 2022
نمایش همه

قطعات مهم آسانسور

قطعات مهم آسانسور

قطعات مهم آسانسور

آسانسورها از قطعات متعددی تشکیل شده‌اند که در کنار یکدیگر، عملکرد کلی این سیستم را تضمین می‌کنند. در این مقاله به بررسی قطعات مهم آسانسور، عملکرد و نقش آن‌ها خواهیم پرداخت. موارد اصلی این مقاله شامل ریل آسانسور، موتور آسانسور، سیم بکسل و همچنین، کنترلر آسانسور می‌­باشد.

ریل آسانسور

ریل آسانسور یکی از قطعات اصلی در ساختار آسانسور است که به عنوان راهنمای حرکت کابین آن عمل می‌کند. ریل‌ها از جنس فولاد ساخته شده و به دیواره‌های شافت آسانسور نصب می‌شوند. ریل‌­های آسانسور، کابین آسانسور را در مسیر مشخصی حفظ کرده و از حرکت‌های ناخواسته آن جلوگیری می‌کند که در نتیجه، عملکرد آسانسور به صورت ایمن و روان صورت خواهد گرفت.

جهت شاهده قیمت روز ریل آسانسور کلیک نمایید.

ریل چین

قطعات مهم آسانسور؛ موتور آسانسور

موتور آسانسور یکی دیگر از قطعات مهم در سیستم آسانسور است که نیروی لازم برای حرکت کابین را تامین می‌کند. موتورهای آسانسور را می­توان از جنبه‌­های متفاوتی دسته­‌بندی نمود که از جمله آن­ها موتورهای گیربکسی و موتورهای گیرلس می‌­باشد. در موتورهای گیربکسی، ابتدا سرعت دورانی موتور به توان مورد نیاز تبدیل شده و سپس به کابین منتقل می­‌گردد؛ این در حالی است که در موتورهای از نوع گیرلس، این فرآیند توسط دیسک منتقل­ کننده نیرو صورت می­‌گیرد که این امر سبب شده است تا در آسانسورهایی که مبتنی بر سیستم گیرلس اجرا شده‌­اند، شروع و توقف­‌هایی با شدت بسیار پایین‌­تری احساس شود. علاوه بر این مزیت، سیستم‌­های گیرلس قابلیت حرکت کابین با سرعت­‌های بیشتری را نسبت به سیستم‌­های گیربکسی ارائه می‌­دهند.

موتور آسانسور

موتور بهران

برای کنترل سرعت و جهت حرکت کابین، موتور آسانسور با یک درایو الکترونیکی همراه است که توسط سیستم برد آسانسور کنترل می‌شود. این درایو با تنظیم فرکانس و ولتاژ برق وارد به موتور، عملکرد مطلوب و ایمن را ایجاد می‌کند.

قطعات آسانسور؛ سیم‌ بکسل آسانسور

سیم‌ بکسل آسانسور نیز یکی از قطعات اصلی است که نقش مهمی در انتقال نیرو از موتور به کابین آسانسور دارد. سیم‌ بکسل به عنوان یک واسطه عمل کرده و نیروی موتور را به کابین منتقل می‌کند. سیم‌ بکسل ازتعداد مشخصی سیم فولادی (متناسب با وزن کابین، ضریب اطمینان طراحی­ و همچنین ظرفیت در نظر گرفته شده برای آسانسور) با روکشی از پلاستیک ساخته شده‌اند که مقاومت بالایی در برابر کشش و بار وارده دارد.

عملکرد سیم‌ بکسل در آسانسور به این صورت است که با گرفتن نیروی کششی از موتور، کابین آسانسور را به بالا یا پایین حرکت می‌دهد و در طول عملکرد آسانسور مستقیماً تحت تأثیر نیروهای کششی قرار می‌گیرد. به دلیل حساسیت و اهمیت عملکرد سیم­ بکسل می‌بایستی به صورت منظم بازرسی و نگهداری شوند تا از بروز خرابی و مشکل جلوگیری گردد.

کنترل کننده و سیستم ایمنی آسانسور

از قطعات مهم دیگر در یک آسانسور، کنترل­‌کننده آن است که همه‌ی اجزای آسانسور را عملا به یکدیگر متصل می‌کند و با ایجاد هماهنگی مناسب بین آن­ها، عملکرد کلی سیستم را کنترل می‌کند. کنترل‌­کننده از میکروکنترلرها و سایر قطعات الکترونیکی ساخته شده است و نقش مهمی را در ایمنی و کارایی آسانسور ایفا می­‌کند.

علاوه بر کنترل­‌کننده، سیستم ایمنی آسانسور نیز نقش مهمی در عملکرد کلی دستگاه دارد. این سیستم شامل مجموعه‌ای از سنسورها، تجهیزات ایمنی مکانیکی و الکترونیکی شامل کفشک‌­های کابین، پاراشوت، سیستم برق اضطراری به همراه باتری­های آن، تلفن اضطراری تعبیه­‌شده در کابین آسانسور و غیره است که در صورت بروز مشکلاتی همچون سرعت بیش از حد کابین، گیر کردن کابین در میان طبقات یا شکستن سیم‌بگیر، عملکرد آسانسور را متوقف کرده و شرایط تخلیه ایمن از کابین را برای ساکنین ساختمان فراهم می­‌آورند.

نتیجه‌گیری

آسانسورها از مجموعه‌ای پیچیده از قطعات تشکیل شده‌اند که هر یک نقش مهمی در عملکرد کلی دستگاه دارند. در این مقاله برخی از قطعات مهم آسانسور مانند ریل، موتور، سیم‌ بکسل، کنترل کننده و سیستم ایمنی آسانسور را به صورت مختصر مورد بررسی قرار دادیم. این قطعات به همراه تجهیزات دیگر سیستم آسانسور، عملکرد ایمن و روانی را برای کاربران ارائه می‌دهند و در عین حال نیاز به نگهداری و تعمیر منظم دارند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. مجموعه آریا اندیشه مفتخر است با بهره‌­گیری از تجارب چندین­ ساله خود در زمینه واردات و فروش انواع تجهیزات مرتبط با آسانسور، امکان دسترسی به قطعات با کیفیت را برای مجریان محترم فراهم کرده است و از طریق همین سایت، آماده ارائه خدمات مورد نیاز شما مشتریان عزیز
می‌­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *