درهنگام سقوط آسانسور چگونه جان سالم به در ببریم؟

راهنمای کامل نصب آسانسور
دسامبر 1, 2019
موتور بهران
آریا اندیشه، نمایندگی موتور بهران
دسامبر 10, 2019
نمایش همه

درهنگام سقوط آسانسور چگونه جان سالم به در ببریم؟

سقوط آسانسور

سقوط آسانسور

آیا آسانسور سقوط می‌کند؟ چه عواملی سبب سقوط آسانسورها می‎‌شود؟ در هنگام سقوط آسانسور چگونه جان سالم به درببریم؟

ممکن است سوالات بالا ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد. امروزه آسانسور به یک بخش جدانشدنی در زندگی افراد تبدیل شده‌است و نبود آسانسور ممکن است دردسرهای زیادی برایمان به بار بیاورد اما با این وجود کسانی هستند که  به دلیل ترس از سقوط یا گیر افتادن در آسانسور از این وسیله برای حمل‌ونقل استفاده نمی‌کنند البته داشتن یک خاطره تلخ می‌تواند دلیل این ترس باشد در دوران مدرسه همواره آموزش محافظت در برابر زلزله را به ما می‌دهند اما تا به حال کسی به ما نکاتی در مورد زمان سقوط آسانسور نداده است.

اما باید بگوییم که صنعت آسانسور در سال‌های اخیر با پیشرفت خوبی همراه بوده است؛ با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم روز دنیا، تغییراتی نیز در سیستم ترمز آسانسور به وجود آمد که به ندرت پیش می‌آید آسانسور سقوط کند اما هنوز درصد کمی احتمال دارد که آسانسور سقوط کند در ادامه به علت سقوط آسانسور می‌پردازیم با ما همراه باشید.

آسانسور

آسانسور

 

چرا آسانسور سقوط می‌کند؟

سقوط آسانسور به علت پاره شدن کابل و یا به دلیل عدم عملکرد ترمز می‌باشد که این اتفاق بسیار نادر می‌باشد؛ آسانسور از قطعات بسیاری از جمله ریل، کابل، موتور و… تشکیل شده است. یکی از دلایل مهم  سقوط آسانسور استفاده از لوازم نامرغوب و بی کیفیت در آسانسور می‌باشد.
حتما از قطعات استاندارد در آسانسور استفاده نمایید و همچنین برای جلوگیری از سقوط آسانسور هر ماه تعمیرکار یا نصاب مربوطه  باید آسانسور شما را چک کند تا در صورت مشاهده مشکل آن را رفع نماید.

سقوط آسانسور و‌نحوه ترمز آن

  • هرآسانسور یک ترمز بسیار قوی دارد که همیشه فعال است آسانسور در هر طبقه به واسطه‌ی همین ترمزها می‌ایستد.
  • پاراشوت : به ترمز اضطراری معروف است ،کابین آسانسور به وسیله ی سیم بگسل معلق است زمانی که کابل های کشنده (بگسل) شل شود یا سرعت آسانسور از مقدار مشخص شده بیشتر شود فعال می‌شود. این ترمز به صورت مکانیکی مانند دو فک عمل می‌کند و مانع حرکت می‌شود درضمن به برق کاری ندارد و موقع قطع برق به صورت خودکار عمل می‌کند.
  • هر آسانسور حداقل ۴سیم بگسل دارد که ازهم جدا هستند و به صورت جداگانه عمل می‌کنند.

اگر خدایی نکرده در آسانسور گیرافتادین این راهکارحتما به کارتان می آید تا جون سالم به در ببرید:

سقوط آسانسور


همانطور که در بالا توضیح دادم آسانسورها امروزه بسیار مجهز هستند اما باز هم نمی‌توان صد در صد تضمین داد که آسانسور سقوط نمی‌کند؛ بلکه ممکن است این اتفاق بیفتد به این منظور لازم است تمامی افراد اطلاعاتی دراین باره داشته باشند که اگر خدایی نکرده این اتفاق رخ داد بتوانند با انجام دادن چند راهکار ساده در آسانسور جان سالم به درببرید.

در هنگام سقوط آسانسور نکات زیر را در نظر بگیرید:

1-ابتدا خونسردی خود را حفظ نمایید

2- از پریدن در آسانسور خودداری نمایید زیرا ممکن است در پریدن سر و یا بدن شما با کابین آسانسور تماس پیدا کند و مشکلات جبران ناپذیری برای شما به بار بیاورد

3- از ایستادن در وسط کابین آسانسور جدا خوداری نمایید.

پس در این هنگام چه کارکنیم؟

در  این هنگام برای به حداقل رساندن آسیب‌ها بهترین حالت خوابیدن به پشت در وسط آسانسور و گذاشتن دست روی سر است زیرا در این حالت فشار وارد بر بدن به طور کلی پخش می‌شود و خطرات احتمالی نیز کاهش پیدا می‌کند.

توجه: ایستادن در آسانسور ممکن است صدمات جبران ناپذیری برایتان به بار بیاورد زیرا زمانی که شما در آسانسور ایستاده‌اید نسبت به زمانی که دراز کشیده اید فشار  وارده بر بدن شما 10 برابر خواهد بود.

"<yoastmark

حال ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که در زمان‌هایی که بیش از یک نفر در آسانسور هستند و امکان دراز کشیدن وجود ندارد چه کار کنیم؟
در این مواقع بلافاصله کف کابین آسانسور بشینید زیرا فشاری که در این حالت به بدن شما وارد می‌شود بسیار کمتر از حالتی است که ایستاده‌اید.
تذکر: همواره از دست‌های خود به عنوان سپری برای محافظت سرو گردن خود استفاده کنید زیرا ممکن است صدماتی به سرتان وارد شود که خدایی نکرده جبران ناپذیر باشد.

نتیجه گیری

طبق آمار و تحقیقات بیشتر حوادث آسانسور برای تعمیرکاران، سازندگان و سرویس‌کاران پیش می‌آید و اینگونه می‌توان گفت که کار تعمیرکار و نصاب آسانسور جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود برای آشنایی بیشتر با این شغل می‌توانید مطلب هر آنچه در مورد شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور باید بدانید را بخوانید.

امیدوارم هیچ زمانی تجربه تلخ این حادثه را نداشته باشید و از ترفندهای بالا در هیچ زمانی استفاده نکنید.
به نظر شما در هنگام سقوط آسانسور چه کارهایی باید انجام دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *