ریل آسانسور
قیمت ریل آسانسور در جهان
نوامبر 30, 2019
سقوط آسانسور
درهنگام سقوط آسانسور چگونه جان سالم به در ببریم؟
دسامبر 3, 2019
نمایش همه

راهنمای کامل نصب آسانسور

امروزه کاربرد آسانسور در صنعت ساخت‌وساز زیاد شده است و طبق قوانین استاندارد جهانی تمامی ساختمان‌ها موظف به راه اندازی آسانسور هستند.
اما نصب آسانسور چگونه است؟ چگونه می‌توانیم یک آسانسور را نصب کنیم؟ برای نصب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
اگر سوالات بالا ذهن شما را نیز درگیر کرده است با ما همراه باشید.

آسانسور چیست؟

قبل از اینکه به موضوع نصب انواع آسانسور بپردازیم یک توضیح مختصری درمورد آسانسور می‌دهیم؛
آسانسور یک وسیله حمل‌ونقل عمودی است که موجب جابه‌جایی هرچه راحت‌تر مردم و کالاها می‌شود؛درواقع آسانسور به وسیله موتورهای الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین می‌شوند.

موتور در آسانسور مانند قلب در بدن انسان است و در حرکت آسانسور نقش بسزایی ایفا می‌کند اما آسانسورها دارای ققطعات بسیاری می‌باشند که درصورت نبود هر قطعه نصب و راه اندازی آسانسور با مشکل مواجهه می‌شود؛ برای آشنایی با قطعات آسانسور می‌توانید به مقاله کاربرد قطعات آسانسور مراجعه نمایید.

آسانسور

آسانسور چیست؟

فرایند نصب آسانسور چگونه است؟

فرایند نصب آسانسور یک کار پیچیده است و نیازمند دانش خاصی می‌باشد و هر فردی قادر به انجام این کار نیست و با توجه به شرایط مختلف این فرایند  نیز متفاوت می‌باشد.
نصب آسانسور یک فرایند و پروسه ثابت نیست بلکه با توجه به عوامل مختلف متغییر می‌باشد و درواقع این‌گونه می‌توان گفت فرایند نصب به مکانی که قرار است آسانسور را نصب کنید و همچنین به مکانی که کابین قرار دارد بستگی دارد. در این مقاله ما قصد داریم به نصب چند نوع آسانسور بپردازیم با ما همراه باشید.

فرایند نصب آسانسور کابین‌دار

1- گودال بتنی ایجاد کنید؛ ضخامت گودال ایجاد شده باید 30 سانتی متر و دیواره‌های آن 20 سانتی متر باشد.
2-گودال بتنی را به اندازه‌ی درب آسانسور باید برش دهید و با توجه به سایز و اندازه کابین آسانسور باید یک راهرو گودال بتنی را ایجاد کنیم.
حداکثر اندازه‌ی کابین آسانسور باید 18 فوت مربع یا 1.6 متر مربع است. معمولا آسانسورها به یک اتاق کنترل نیاز دارند که اندازه اتاق کنترل به اندازه موتور آسانسور بستگی دارد هرچه موتور آسانسور بزرگتر، اتاق کنترل نیز باید بزرگتر باشد.

فرایند نصب آسانسورهای هیدرولیکی

در این نوع آسانسورها در زیر یا بالا آسانسور و داخل کابین باید ماشین آلاتی نصب شود.
این آسانسورها نیز نیازمند تعمیر و نگهداری می‌باشند اما چگونه؟
از طریق پنل دسترسی که در داخل آسانسور وجود دارد فرایند تعمیر صورت می‌گیرد.

آسانسورهای مدرن

این دسته آسانسورها دارای یک مزیت بزرگ است.
در مواقعی که برق قطع می‌شود آسانسور در نیمه راه نمی‌ماند و کابین آسانسور اگر در بین طبقات باشد به طور هوشمند در نزدیک‌ترین طبقه توقف می‌نماید.
این آسانسورها دارای یک سیستم پشتیبانی می‌باشد که این سیستم نقش برق اضطراری را ایفا می‌کند.
فرایند نصب و راه‌اندازی این آسانسور مشابه آسانسور هیدرولیکی است و امروزه بیشتر ساختمان‌ها و مراکز اداری از این دسته از آسانسورها استفاده می‌کنند.

آسانسور چرخ‌دنده‌ای

این آسانسور در انبارها و مکان‌های صنعتی و ساختمان‌های بلند نصب می‌شود و بیشترین کاربرد این آسانسور جهت حمل مصالح و بار می‌باشد، کابین این آسانسورها یک اتاقک از جنس آلومینیوم اکسترود می‌باشد؛ فریم آن فولادی است. این آسانسورها دارای ترمز اضطراری می‌باشند و در هنگامی که سرعت آسانسور از حد تعریف شده بیشتر باشد آسانسور را از حرکت باز می‌دارد و مانع سقوط آسانسور می‌شود.

این آسانسور فاقد موتورخانه می‌باشد زیرا موتور و تابلو فرمان آسانسور در کابین قرار می‌گیرد همچنین این آسانسورها هیچ محدودیتی از لحاظ ارتفاع ندارد و هزینه تعمیر و نصب این آسانسورها بسیار پایین‌تر از آسانسورهای مدرن و هیدرولیکی می‌باشد.
مزیت این آسانسور این است که در هنگام قطع برف در نیمه راه نمی‌ماند و با استفاده از نیروی جاذبه با سرعتی کنترل شده به سمت پایین منتقل می‌شود؛ از این آسانسورها می‌توان به صورت موقت استفاده نمود به عنوان مثال برای زمانی که قصد ساخت یک مجتمع را داریم ابتدا باید یک اسانسور چرخ دنده‌ای نصب نماییم تا به وسیله این آسانسور مصالح ساختمانی را در طبقات بالا جابه‌جا کنیم.

اسانسور چرخ دنده ای

اسانسور چرخ دنده ای

نتیجه‌گیری

تمامی آسانسورها پس از فرایند راه‌اندازی به دست نصابان نیازمند مجوز و مهر استاندارد می‌باشد؛ درواقع تمامی آسانسورها باید مجوز استاندارد را بگیرند تا ما مطمئن شویم که این آسانسور قابل استفاده می‌باشد.
همانطور که می‌دانید آسانسور وظیفه‌ی حمل‌ونقل مسافران و بارها را دارد و متاسفانه هرساله سقوط آسانسورها حوادث جبران ناپذیری به بار می‌آوررد، گاهی این حوادث منجر به فوت یا آسیب دیدگی شدید به افراد می‌شود.
همچنین شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور به مقاله داخل سایت مراجعه کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *